İkinci Hastalık “Hilekarlık;” Tedavisi “Dürüstlük” (Hutbe-i Şamiye)

Metinde "Kurtuluş doğruluktadır" yazıyor

Said Nursî’nin hutbesinde çağın ikinci hastalığı olarak bahsettiği husus, sosyal ve politik hayatta dürüstlük ve doğrulukta görülen eksikliktir. Doğruluk ve dürüstlük, İslam toplumunun temelini oluşturmalıdır. Oysa bunların yerine, bu toplumları zayıflatan ve güçsüz bırakan aksi hususlar bugün toplumda görülmektedir. Doğruluğun olmayışı, basitçe “yalan söylemek” olarak algılanmamalıdır. Zira yalan bunun da ötesinde pek çok şekle bürünmektedir. İkiyüzlülük, dürüst olmamanın bir şeklidir ve genelde söylenen şeyin aksine, özelde onun tam zıddını yapmaktır. Aldatma ve hilekarlık, gerçeklerle oynamaktır, gerçekleri tahrip eder ve yarı doğruları doğruymuş gibi yüceltir. Düzenbazlık, her ikisine de dost görünerekten tarafları birbiriyle karşı karşıya getirir. Bühtan ve iftira, dürüst olmamanın tahripkar bir şeklidir ve sadece başkalarına zarar vermemekte, aynı zamanda toplumdaki dayanışmayı da tahrip etmektedir. Dinî liderleri de, hilekarlık noktasında vermiş oldukları şahsî fetvalar dolayısıyla istisna addedemeyiz. Politikacılar, propaganda kampanyalarında, güç kazanmak ve kendi gayelerine ulaşmak adına bulundukları mevkileri kullanarak dürüst bir imaj çizmeye çalışmalarına rağmen, dürüstlükle bağdaşmayan davranışlar sergilemektedirler.

Doğru olmama illetine çare olarak Said Nursî, toplum hayatında dürüstlüğü ve şeffaflığı reçete olarak sunmaktadır. Müslüman topluluklar, doğruluk, dürüstlük ve sorumluluklarının gerektirdiği prensipleri kendilerine şiar edinmedikleri müddetçe günümüz dünyasında yalana ve bozulmalara karşı toplum hayatına geçerli alternatifler sunmaları mümkün değildir. Orijinal hutbenin Türkçe tercümesinde Said Nursî, bu prensibin hutbenin ilk irat edildiği zamanki şekliyle 1950’lerde de geçerli olduğuna işaret etmektedir: “Ey bu Cami-i Emevî’deki kardeşlerim! Ve 40-50 sene sonra âlem-i İslam mescid-i kebirindeki 400 milyon ehl-i iman olan ihvanımız! Necat yalnız sıdkla, doğrulukla olur. Urvetü’l-vuska sıdktır. Yani en muhkem ve onunla bağlanacak zincir, doğruluktur.

Prof. Dr. Thomas Michel

2 tane yorum yapılmış

  1. adnan barlak dedi ki:

    gerçeekten çokgüzel anlatılmış bunu benimseyip uygulayanlara allah sağlık sihhat ve başarı versin ama inanır gibi görünüp bu yoldaymış gibi teorik yaşamı seçip tam tersini yapanlara da canabı allah yapacağını çok iyi bilir

  2. adnan barlak dedi ki:

    gerçeekten çokgüzel anlatılmış bunu benimseyip uygulayanlara allah sağlık sihhat ve başarı versin ama inanır gibi görünüp bu yoldaymış gibi teorik yaşamı seçip tam tersini yapanlara da canabı allah yapacağını çok iyi bilir.OLUMSUZLUKLAR VE BU OLUMSUZLUKLARI YAPABİLECEK KİŞİLER ŞAHSİYETLER ÇOK GÜZEL AÇIKLANMIŞ .BU KADAR NET BELLİ OLAN VE AÇIKÇA ANLATILMIŞ OLAN HUSUSLARDA NEDEN HALA RİYAKARLIK HAKİM VE RİYAKARLAR HEP DÜNYADA KAZANANLAR BUNU DÜZELTEBİLMENİN EN İYİ YOLU AYDINLATICI BU FİKRİ EĞİTİCİ BOYUTTA HER KESİME DUYURABİLMEK

Sende yorum yazabilirsin