Şeytan Gönle Giremez, Amma…

Yusuf Sure’sinde,  ‘Yusuf GÖNLÜ temsil eder’, ‘Yakup RUHU temsil eder’, ‘Kardeşler de NEFSİn on şiddetli özelliğini temsil eder’. Sure-i Yusuf’ta, Hz. Yusuf’un gördüğü rüyayı yoran babası Hz. Yakup’tur. Ayette, “daha önce İshak ve İbrahim’in ceddin olan İshak ve İbrahim’in soyuna nasıl bilgilerin tümünü ilham etmiş, öğretmişse sana da hadisatın te’vilini öğretecek” diyor. “Ve böylece sana verdiği nimeti tamamlayacak” diyor. Demek ki  Cenab-ı Hak hadisatın te’vilini öğretecekmiş Hz. Yusuf’a,  rüyanın mânâsı buymuş. Hiç alakası var mı, kafanızdan geçer mi, böyle bir rüyadan böyle bir yorum çıkacağına dair?

Rüyada niçin on bir yıldızla bir güneş, bir ay secde ediyor… ve bu rüyadan çıkan netice ayetle  ALLAH, YAKUP’UN DİLİNDEN YUSUF’A DOLAYISIYLE HEPİMİZE VERDİĞİ MESAJDA DİYOR Kİ; “SEN HADİSELERİN TE’VİLİNİ YAPACAKSIN, YORUMUNU YAPACAKSIN VE BÖYLECE ALLAH SANA VERDİĞİ NİMETİ TAMAMLAYACAK” OĞLUM YUSUF DİYOR. Gönül denen şey fevkalade hassas bir plak gibidir. Yusuf rüyayı görür görmez, lisana döktüğü an bütün kardeşleri nefsleri rüyayı kopya yapıyorlar.

Kopyalayabilmeleri için Hz. Yusuf’un ağzıyla rüyayı söylemesine lüzum yok. Yaptıkları kopyayı Hz. Yakup’a kıyasen, Cenab-ı Hak Yakup’un ağzından; “KARDEŞLERİN SANA TUZAK HAZIRLARLAR. SENİ YOK ETMEK İÇİN, TUZAĞA DÜŞÜRMEK İÇİN TUZAK HAZIRLARLAR” dedikten sonra da kardeşlerin bu tuzağı hazırlar deyip orada bırakmıyor. Bir cümle daha ilave ediyor.” ÇÜNKÜ ŞEYTAN İNSANIN APAÇIK DÜŞMANIDIR.”

Demek ki NEFİSTE MEYDANA GELEN DÜŞMANLIKLAR, NEFİSTE MEYDANA GELEN KISKANÇLIKLAR İCRAAT İÇİN ŞEYTAN GEMİSİNE BİNİYOR. Burada karşılıklı olan incelik şudur. Bir gönülde; ihtiras, hisset, şüphe, cebanet yani korkaklık, reyb kuşku, haset ve seyyaliyet yani bir türlü kararsızlık ve zulüm gibi hususiyetler varsa ki bunların her birisi Yusuf’un kardeşlerinden birini temsil eder. Böyle bir takım menfi hususiyetler gelir  nefste oturur. Demek ki şeytan, Yakup’un on evladıyla birlikte hareket ediyor. Onları gözetleyip duruyor.

PEKİ, ŞEYTAN NİYE KENDİSİ GİDİP DE YUSUF’U KARIŞTIRMIYOR, KARIŞTIRAMIYOR? ÇÜNKÜ ŞEYTAN GÖNLE GİREMEZ, BUNU UNUTMAYINIZ! GÖNLE ŞEYTAN GİREMEZ, ŞEYTANIN GİREBİLECEĞİ YER NEFSTİR. NEFS OLDUĞU İÇİN ŞEYTANIN GİREBİLECEĞİ YER, GÖNLE GİREMEDİĞİ İÇİN, BİR NEFS BİNEĞİ ARIYOR ŞEYTAN. YUSUF’A GELEBİLMESİ İÇİN, YUSUF’A BİR ZARAR VEREBİLMESİ İÇİN BİR VASITAYA İHTİYACI VAR. BU VASITA DA YUSUF’UN KARDEŞLERİDİR.

Şimdi bunu alalım bizim iç dünyamıza: ŞEYTAN BİZİM GÖNLÜMÜZE GİREMEZ AMA GÖNLÜMÜZE GİRMEKLE VAZİFELİ OLDUĞU İÇİN BİR VASITA ARAR. O VASITA DA NEFSLERİMİZDEKİ MEVCUT DEMİNKİ SAYDIĞIM HUYLARDIR. HİSSETİNİZ, KİNİNİZ, GURURUNUZ, ZULMÜNÜZ, KORKAKLIĞINIZ, KARARSIZLIĞINIZ, ŞÜPHENİZ GÖNÜLDE DOĞDUĞU ZAMAN BUNLAR BİLİN Kİ YUSUF’UN KARDEŞLERİ NEFSİNİZDE FAALİYETTEDİR. Çünkü Yusufunuzla (gönlünüzle) aynı vücut ikliminde nefsin tüm huyları mevcuttur. Gönlün kardeşidir bu duygular! Bu menfi duygular sizde doğduğu, faaliyete geçtiği ân ne olur, şeytan bizim gönlümüze bu duygular vasıtasıyla gelir oturur.

Âyetin bu kısmında şu halde bize verilen mesaj şudur: GÖNLÜNÜZDE BİR YÜKSEK İLÂHİ LÜTUF GEREĞİ BİR İLHAM, BİR GÜZELLİK ZUHUR ETTİĞİ ZAMAN KENDİ FİKRİNİZDEN BİLE, KENDİ KENDİNİZDEN BİLE SAKLAYINIZ, bunu diyor. Aksi takdirde nefsinizle şeytanın işbirliği, o size gelen bereketli feyzi alır, götürür. Unutmayınız, nitekim Sure-i Yusuf da almış götürmüş.

O halde deminki söylediğime geliyorum. Hz.Yakup’un acele olarak âmân kardeşlerin duymasın demesindeki kasıt, İÇ DÜNYANIZA DÜŞEN BİR GÜZELLİĞİ SAKIN OLA Kİ TEKRAR ETMEYİN, SAKIN OLA Kİ ONA-BUNA SÖYLEMEYİN, AYNEN GÖNLÜNÜZDE KALSIN, YALNIZ SİZ BİLİN. EĞER O GÜZELLİĞİ İÇİNİZDE TEKRAR DAHİ ETSENİZ, MUTLAKA NEFSİN İÇİNDE BULUNAN, YUSUF’UN KARDEŞLERİ GİBİ HIYANET İÇİNDE OLAN ŞEYTAN TARAFINDAN TUZAK HAZIRLANAN BİR SİSTEME RÂCİ OLURSUNUZ. Gidersiniz yazık olur. Unutmayınız âyetin birinci mesajı budur.

Cenâb-ı Hak gönlünüze bir güzellik verir birdenbire bir hasret çekersiniz: “Ah! Şimdi bir Medine’de olsam da Efendimiz’in taşını toprağını bir koklasam. Ayy! İçime emin ol geldi gibi, neredeyse gideceğim. İçime düştü aşkı, filan”gibi. Bu gibi gönle ait tüm güzellikleri dilinizle sakız etmeyin! BU GÖNLE DÜŞEN BİR İLHAMDIR. Bunu sakız ettiğiniz takdirde boşa gönderirsiniz. ŞEYTAN, BU GİBİ HAVADİSTE DERHAL TELSİZİN BAŞINA OTURUR. BÜTÜN TEŞKİLATINA TAMİM (GENELGE) GÖNDERİR: “Ahmet Efendi, Resulallah’a karşı şiddetli bir duygu duydu. Gönlünde bir ışık parladı. Gidin ne yapın yapın, Ahmet efendinin nefsinin bütün kardeşlerini bulun, Ahmet efendinin gönlünü (Yusuf’unu)  (on menfi) kardeşlerine, boğdurun!” diye yayın yapar.

Onun için âyet ihtar ediyor. Sure-i Yusuf çok azametli bir suredir. Aman içinize doğan bir ilhamı sakın ola ki faş etmeyin! Kendi gönlünüzde tutun. Kendi kendininize bile söylemeyin! Çünkü kendi kendine söylersen nefs şeytan işbirliği ile onu alır, gurura götürür. “Gördün mü, sen nasıl azametli bir adamsın, Resulallah’tan artık sana cereyan geçiyor. Tamam, senin işin, cennette sekiz dönüm tarla, bu dünyada evliyalık hazır” der.

Bütün bunlardan nasıl kurtulabileceğiz, bize bu sureler ne anlatıyor bunu şimdiye kadar bilmiyormuşuz, öğrenememişiz. Bu sureyi okuyup sadece vah Hz. Yakuba vah Hz. Yusufa diye ağlamışız! HALBUKİ GÖNÜLE DÜŞEN BİR DUYGU FEVKALADE ÖNEMLİ VE TEHLİKELİ BİR CANAVARLAR TARAFINDAN BEKLENİYOR. BÖYLE AT ÜSTÜNDE BEKLİYORLAR, PARÇALAYIP KAPMAK İÇİN! PEKİ, BUNLARIN KOORDİNASYONU KİM SAĞLIYOR, ŞEYTAN!

Şeytan sağladığı için âyet-i kerime diyor ki; ŞEYTAN SİZİN DÜŞMANINIZ AMMA GÖNLE GİREMEZ! GİREMEZ AMMA TIPKI YAKUP’UN DİĞER ON OĞLU GİBİ NEFSLERİNİZDE MEVCUT OLAN ON ADET MENFİ HASSENİN HERHANGİ BİR TANESİNE GİRER VE SİZİ CAN YUSUF’UNUZ OLAN GÖNLÜNÜZÜ SONUNDA KUYUYA SALLAR diyor. Ancak, Fahr-i Kainat Efendimiz, ümmetin rüyaları kime anlatılacağı hakkında buyurdukları gibi, gönle ait güzellikleri, rüyalarınızı ancak aptestli bir mümine anlatınız. Âyetin bu noktasındaki önemini hiç unutmayınız.

Bu yazı Onkolog Dr. Haluk Nurbaki’nin Cami Vaazları, Sure-i Yusuf sohbetlerinden derlenerek hazırlanmıştır.

nurbakimektebi.com